Tio tips under

Härlig, ni är igång och implementeringen av tjänsten rullar förhoppningsvis på. Det är aktivt arbete för er som ansvarar, med en hel del som kan hända längs vägen i form av såväl positiva som mindre positiva överraskningar.

Här finns branschens 10 tips för att hålla energin uppe hela vägen. 

Checklistor
För att konkretisera vår guide och våra tips ytterligare, har vi också tagit fram checklistor att ladda ner att använda. De hittar du längst ner på Tio-tips-sidorna.

  • Planera och följ upp

    1. Boka in regelbundna avstämningar

    Ha schemalagda möten med leverantören och era interna team för att följa upp hur det går och fånga upp eventuella problem tidigt.

    2. Följ planen men var flexibel

    Jobba enligt er plan, men var beredda att justera vid behov. Se till att alla är med på ändringar och att de dokumenteras.

  • Säkerställ engagemang från alla inblandade

    3. Engagera alla roller

    Se till att alla vet vad som förväntas av dem och hur de kan bidra. Ha möten med nyckelpersoner för att hålla engagemanget uppe.

    4. Engagera och lyssna på alla

    Ha en kontinuerlig dialog med viktiga personer, som skolledare och användare, för att samla in feedback och fånga upp frågor.

  • Utbildning och kunskapsdelning

    5. Se till att alla får rätt utbildning

    Ge tillgång till bra utbildningsinsatser och skapa utrymme för frågor och diskussioner, så att alla känner sig trygga med den nya tjänsten.

    6. Skapa kanaler för feedback och lärande

    Uppmuntra användare att dela sina tankar och bästa praxis, t.ex. via inspirationsträffar för användarna. Använd insikterna för att förbättra tjänsten och lärandet i organisationen.

  • Kommunikation och tydlighet

    7. Kommunicera ofta och tydligt

    Informera regelbundet om framsteg, förväntningar och förändringar. Det hjälper till att undvika förvirring och håller alla informerade.

    8. Skapa en tydlig supportstruktur

    Se till att det finns enkla och tillgängliga sätt för användarna att få hjälp, både för tekniska frågor och allmän användarstöd.

  • Fira och planera för framtiden

    9. Fira era framgångar

    När ni når viktiga milstolpar, ta tillfället i akt att fira och lyfta fram vad ni åstadkommit. Det ger motivation och bygger en positiv arbetskultur.

    10. Tänk på förvaltningen i tid

    Redan under implementeringen, planera för hur tjänsten ska förvaltas. Skapa rutiner för underhåll och förtydliga vem som ansvarar för vad långsiktigt.

Mallar och checklistor

För att konkretisera vår guide och våra tips ytterligare, har vi tagit fram en checklista att använda. Använd den gärna i dialog med leverantörens kundansvariga/CSM till exempel.  Ladda ner checklistan nedan.

Synpunkter

Har du frågor eller funderingar gällande materialet?
Hör gärna av dig till oss på Swedish Edtech!