Välja digitala lärverktyg
För att kunna göra medvetna val av lärverktyg behövs kunskap om vad olika medier tillför för värde till undervisningen. Utbudet av appar och digitala läromedel och tjänster växer, samtidigt som nätet är fullt av verktyg som du också kan använda. Hur ska du som lärare veta vad du ska välja för att uppnå syftet med din undervisning?
Syftet med denna guide är att peka på olika fruktbara frågor du som lärare kan börja med när du ska välja och värdera digitala lärverktyg, men också hur du ser till att du har förutsättningarna på plats för att arbeta digitalt.
Observera att materialet är tänkt att fungera som ett komplement till Skolverkets stödmaterial. Och även till Ifous Edtest, vår nationella arena där lärare och edtechbolag möts för att, utifrån en forskningsinformerad metod, välja, värdera och utveckla lärverktyg. Materialet kan självklart också användas av er producenter till digitala lärverktyg för att utveckla era tjänster.
Innehåll
Guiden innehåller flera delar för hur du kan förbereda dig och lärmiljön för att arbeta digitalt. Frågeställningarna tar sin utgångspunkt i vad ditt syfte med undervisningen är och kan med fördel användas som diskussionsunderlag i ett arbetslag eller i ett ämneslärarlag inför att man planerar för inköp eller att du vill testa ett digitalt lärverktyg i ditt klassrum. Materialet innehåller också en checklista på hur din digitala miljö behöver vara riggad för att det ska fungera bra att arbeta digitalt i klassrummet. Den kan du också använda som underlag för samtal med de som ansvarar för att säkerställa att de tekniska förutsättningar finns på plats.
Målgrupp
Materialet vänder sig framför allt till dig som lärare, men också till beställare och inköpare av digitala lärverktyg. Producenter av digitala lärverktyg kan också ha nytta av guiden i utvecklingen av sina tjänster.
Synpunkter
Har du frågor eller funderingar gällande materialet?
Hör gärna av dig till oss på Swedish Edtech!
Allra först: Definitionerna
Lärverktyg: Sedan 2024 är lärverktyg definierat i skollagen och ett begrepp som innefattar allt material som används i undervisningen, d.v.s. allt från hyvelbänkar, hela skolbiblioteket, men också tryckta och digitala läromedel inklusive läroböcker.
Olika kategorier av digitala lärverktyg
Det kan vara fruktsamt att definiera olika typer av digitala verktyg och lärverktyg man använder i undervisningen för att få koll på vad man vill använda de till och nästan också vilka värden och funktioner de kan tillföra till undervisningen. Då blir det enklare att kritiskt granska dem. Vi försöker här kategorisera och beskriva de vanligaste.
Digitala lärverktyg
Ett paraplybegrepp som avser allt digitalt material du använder i undervisningssituationen. När du börjar leta efter olika digitala lärverktyg är det bra att först sortera efter vilken typ av digitalt lärverktyg du har framför dig. Det ger dig en bra bas för vilka frågor du sen kan ställa dig när du utforskar lärverktyget. Exempel på digitala lärverktyg kan, enligt definitionen, handla om allt från mjukvara i form av till exempel appar, mätverktyg, öppna kreativa program till hårdvara, dvs själva grundförutsättningen för att arbeta digitalt: den digitala enheten (dator, lärplatta etc) och till den olika programvaror.
Digitala läromedel
Definieras av att det finns en tydlig koppling till nationella läroplaner, kursplaner och andra styrdokument, att det har en innehållslig struktur och är avsett att användas i ett pedagogiskt sammanhang, och att det omfattar ett större område, som ett ämne, ett tema eller ett moment inom ett ämne. Exempel på digitala läromedel hittar du på Edtechkartan Skola -> Använda digitala läromedel
Digitalt innehåll
Material som är digitalt och till nytta i undervisning och lärande. Det kan vara stort som en hel webbplats eller litet som en bild eller en ljudfil. Sociala medier, en video, ett spel eller en app kan vara exempel på digitalt innehåll. Att använda en digital tidning, e-bok, eller kan också vara exempel. Fler exempel på leverantörer som har digitalt innehåll hittar du på Edtechkartan Skola -> Använda digitalt innehåll
källa definitioner: Skolverket
Om guiden – bakgrund
Under våren 2019 genomförde Swedish Edtech Industry ett arbete kring kvalitet och lärresurser (dåvarande definition) för att utveckla en resurs för att möta behovet av att lärare och beställare ska ha tillräckligt med information och kompetens att värdera och välja (digitala) lärresurser som stödjer planering och genomförande av undervisning. Arbetet tog sin utgångspunkt i aktuell forskning med inbjudna aktörer som Skolverket, Läromedelsföretagen, lärarförbund och SKR. Forskare, UX-designers, lärare, läromedelsproducenter och It-strateger deltog i olika workshops. Utgångspunkten var ett seminarium om kvalitet och digitala lärresurser som visade på en samsyn, från både myndigheter, forskare, lärarförbund och branschen: Det går inte att “kvalitetsstämpla” enskilda tjänster och produkter då begreppet lärresurser omfattar så många olika tjänster och verktyg. Behovet är snarare att lärare och beställare ska ha tillräckligt med information och kompetens att värdera och välja (digitala) lärresurser som stödjer planering och genomförande av undervisningen (2019).
Projektets övergripande mål och syfte var att lärare och beställare ska ha tillräckligt med information och kompetens att värdera och välja (digitala) lärresurser som stödjer planering och genomförande av undervisningen. Resultatet av arbetet har gått på bred remiss och även använts som underlag till Skolverkets främjandeuppdrag samt Ifous Edtest.
Materialet är paketerat för att vara ett komplement till Skolverkets material och tar fokus på den digitala miljön. Materialet har även varit underlag för det konkreta ramverk som nu finns och används i Ifous Edtest. Här har du som lärare möjlighet att i en neutral samarbetsarena möta värdera och utforska edtechföretags tjänster utifrån en gemensam ram och metod. Edtest ägs av forskningsinstitutet Ifous, med oss som partners.
Guiden har genomgått ett par revideringar och kommer att ses över igen när Skolverket presenterar sina rekommendationer för lärverktyg.
Kontaktperson: Johanna Karlén, kvalitetschef Swedish Edtech Industry.